Tip 1: Ga in gesprek
Overlast veroorzaakt door bijvoorbeeld Airbnb is altijd een conflict tussen medebewoners. U heeft overlast, bijvoorbeeld door nachtelijk lawaai, maar de verhuurder verdient er een inkomen mee. Als u medebewoners aanspreekt op het gedrag van hun gasten, doet u dus ook een greep in zijn of haar portemonnee. U wilt bijvoorbeeld dat de overlast stopt, maar dat kan ten koste gaan van het inkomsten van de verhuurder., die die inkomsten misschien hard nodig heeft om rond te kunnen komen.
Het is belangrijk om in gesprek te blijven met de verhuurder: probeer er altijd eerst samen uit te komen. Maak bijvoorbeeld afspraken over het aantal verhuurdagen, geen geluidsoverlast na 23.00 uur en opruimen en netjes houden van de gemeenschappelijke ruimten door de verhuurder.
Tip 2: Ken uw recht
Zorg dat u goed op de hoogte bent van de regels voor de tijdelijke verhuur van woonruimte. Denk aan:
- Regels opgesteld door de gemeente, waarin staat wat de voorwaarden van de gemeente voor tijdelijke verhuur zijn;
- Heeft de Vereniging van Eigenaren een huishoudelijk regelement opgesteld? Wat staat daar dan in over tijdelijke verhuur?
- Wat staat er in de zogenaamde splitsingsakte? Deze vermeldt de bestemming van de woning of appartement en waar de woning wel of niet voor gebruikt mag worden.
Tip 3: Houd een dagboek bij
Houd een logboek bij: noteer de datum, tijdstip en aard van de overlast, maar ook het aantal gasten dat vermoedelijk gebruik maakt van de woning en of de gang rommelig is achtergebleven. (Download) Hier vindt u een opzet voor een logboek dat u kunt bijhouden. Houd het logboek gedurende langere tijd bij, dit kan u helpen bij een eventuele gerechtelijke procedure.
Tip 4: Laat u adviseren
Komt u er met de verhuurder niet uit en blijft de overlast aanhouden, ondanks duidelijke afspraken? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen bemiddelen in het oplossen van het conflict en op maat adviseren wat de beste aanpak is. Dit doen wij op basis van onze jarenlange ervaring en in samenwerking met de ervaren juristen van Loyr Advocaten. Wij bekijken de relevante regels en afspraken: niet alleen de regels van de gemeente, maar ook en vooral de regels en afspraken van de Vereniging van Eigenaren en de bepalingen uit het splitsingsreglement. Maar we kijken ook de afspraken die hierover binnen de Vereniging van Eigenaren zijn gemaakt en vastgelegd in de notulen. Als bemiddeling tussen verhuurder(s) en eigenaren niet tot het gewenste resultaat leidt, zijn gerechtelijke stappen wellicht noodzakelijk, maar we zullen het altijd eerst via bemiddeling proberen, dan pas door middel van juridische stappen. Want dat is bewezen efficiënter en uiteindelijk voor alle partijen goedkoper.